5 neįprasti būdai, kaip šaltis paveikia žmogaus psichiką

5 neįprasti būdai, kaip šaltis paveikia žmogaus psichiką

Mokslininkai nustatė, kad šalta temperatūra gali turėti įtakos mūsų mintims ir sprendimams, net to nežinant. Šaltis gali turėti įtakos daugeliui veiksnių: kokių spalvų rūbus moterys dėvi, kaip vertiname nusikaltėlius, nuo žmogaus kūrybiškumo ribų iki to, kaip elgiamės su draugais. Taip pat šalta temperatūra gali turėti didelį poveikį žmogaus psichikai, rodo atlikti tyrimai. Dalinamės pačiais keisčiausiais 5 būdais, kaip šaltis gali paveikti žmogaus elgesį ir mąstymą.

 

Raudonos suknelės efektas

 

Remiantis jau 2013 ir 2014 m. atliktais tyrimais, šaltas oras gali turėti įtakos tam, kokių spalvų rūbus dėvi moterys, tačiau tam tikru mėnesio laiku. Šaltu oru moterys ovuliacijos dienomis dažniau dėvi raudonos ir rožinės spalvų rūbus. Nors neaišku, kodėl moterys taip gali daryti, kai kurie tyrinėtojai mano, kad tai susiję su seksualiniu patrauklumu (ypač tomis dienomis, kai moteris yra vaisingiausia). Raudona ir rožinė spalvos yra tam tikras seksualinis signalas. Mokslininkai taip pat mano, kad vasaros metu moterys turi daugiau viliojančių aprangos variantų, o šaltuoju sezonu, ovuliacijos dienomis, norint atkreipti vyrų dėmesį, tenka rinktis viliojimo priemonę – rausvus rūbų atspalvius.

 

Šaltakraujiška žmogžudystė

 

Mokslininkai nustatė, kad kambario temperatūra gali turėti įtakos tam, kaip žmonės vertina nusikaltėlius. Tyrimo metu žmonės, esantys šaltose patalpose, dažniau įvertino nesunkiai pažeidusius įstatymą asmenis kaip šaltakraujiškus nusikaltėlius, kurių nusikaltimai buvo iš anksto apgalvoti. Priešingai, žmonės, buvę karštose patalpose, nusikaltėlius buvo linkę matyti kaip karštakošius ir impulsyvius asmenis, kurie truputį nesusivaldė.

 

Nenuostabu, kad žmonės sieja temperatūrą su psichologine mąstysena, teigia tyrėjai. Karšta ir šalta temperatūra daro įtaką tam, kaip žmonės visą laiką vertina kitus. Pavyzdžiui, jau 2008 m. nustatyta net ir tai, kad žmogus, laikantis karšto gėrimo puodelį ir bendraujantis su kitais žmonėmis, bus linkęs matyti šiltesnius tarpasmeninius santykius nei tie, kurie laiko šaltą gėrimą, bendraudami.

 

Romantiški filmai

 

Kai lauke šalta, ar yra geresnis būdas sušilti, nei prisiglaudus prie artimo žmogaus arba įsisukus į šiltą užklotą, žiūrėti romantišką filmą? Jau 2012 m. mokslininkų pastebėta, kad kai žmonės jaučia fizinį šaltį, jie ieško ne tik fizinės, bet ir psichologinės šilumos.

 

Kelių eksperimentų metu tyrėjai manipuliavo tiek kambario, kuriame dalyviai sėdėjo, tiek patiekto gėrimo temperatūra, o tada paprašė dalyvių išsirinkti filmą. Žmonės buvo linkę rinktis romantinius filmus, kai jiems buvo šalta, nustatė tyrėjai. Įdomu tai, kad efektas nepasitvirtino žmonėms, kurie nesiejo romantinių filmų su psichologine šiluma.

 

Kalinio dilema

 

Remiantis tyrimais, kambario ar lauko temperatūra gali paveikti žmonių pasitikėjimą vienas kitu. Eksperimento, atlikto 2013 m., vadinamo „pakartotine kalinio dilema“, dalyviai buvo suporuoti ir pasodinti į kalėjimą. Dalyviams buvo pasakyta, kad valdžios institucijos neturi pakankamai įrodymų, kad galėtų nuteisti bet kurį iš jų, tačiau jų buvo paprašyta duoti parodymus prieš kitus.

 

Tyrimo dalyviai, kurių buvo paprašyta eksperimento metu laikyti rankose šildytuvą, dvigubai dažniau bendradarbiavo tarpusavyje (tai reiškia, kad jie neduotų liudijimų prieš kitą asmenį), palyginti su tais, kurie laikė rankose maišelį su ledukais. Pasak mokslininkų, gali būti, kad fizinės šilumos pojūtis padidino žmonių tarpusavio pasitikėjimą vienas kitu.

 

Karštas ir šaltas kūrybiškumas

 

Žmogaus kūrybiniai gebėjimai kinta, priklausomai nuo to, ar jis jaučia karštį, ar šaltį. Eksperimentų serijos metu mokslininkai nustatė, kad žmonės, kuriems buvo duota šildoma pagalvėlė sėdėjimui, karštas arbatos puodelis, arba kurie buvo šiltoje patalpoje, geriau mokėjo piešti, suskirstyti objektus į kategorijas ir jiems labiau sekėsi sugalvoti konkrečias dovanų idėjas kitiems. Tačiau, kuomet eksperimento dalyviams buvo šalta, jie geriau atpažino metaforas, sugalvojo išskirtinius naujus makaronų pavadinimus ir geriau planavo abstrakčias dovanų idėjas.

Komentarai